Hírek

Vészesen fogy a BKV-sok türelme

Vészesen fogy a BKV-sok türelme

Még el sem kezdődtek a bértárgyalások

Rohamosan fogy a BKV-sok türelme, mert még mindig nem tudják, kapnak-e béremelést, s ha igen, akkor mekkora mértékre számíthatnak. A vezérigazgató még nulla százalékos ajánlatot sem tett, az viszont már kiderült, ha tehetné, még többet túlóráztatná a járművezetőket. Egyszerűen nem igaz a cég sajtóirodájának már hetekkel korábban tett nyilatkozata, miszerint megkezdődtek a bértárgyalások – szögezi le közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ).

Annak ellenére, hogy a BKV vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, január végére megszülethet a bérmegállapodás a cégnél, még el sem kezdődtek az érdemi tárgyalások – közölte Naszályi Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke felháborítónak tartja, hogy a cég sajtóosztálya már tavaly kiadott egy nyilatkozatot, miszerint megkezdődtek a bértárgyalások. Ez enyhén szólva csúsztatás, keményebben, de tényszerűen viszont: hazugság – állítja az elnök. Az EKSZ már tavaly szeptemberben, a szakszervezetek közül elsőként kérte fel a vezérigazgatót a tárgyalások megnyitására, ám erre érdemben a mai napig nem került sor. Hiába fogja ezt az állítást szokás szerint cáfolni majd a sajtóosztály, a tényekkel nem lehet vitatkozni: eddig egyetlen olyan bértárgyalásnak nevezett megbeszélés sem volt, amelyen a munkáltató ajánlatot tett volna az emelés mértékére. Vagyis, a bértárgyalások nem kezdődtek meg – szögezi le határozottan Naszályi. Arról viszont szó esett, hogy a BKV-nál „lehetőséget teremtenek” majd arra, hogy az emberek akár 330-340 túlórát is vállaljanak. Erre várhatóan csak 2020-tól nyílik lehetőség, hiszen erre az évre már tavaly év végén megállapodást kötött a munkáltató a dolgozókkal. Naszályi ismét leszögezi: nem végtelenül sok túlórával, hanem megfelelő bérekkel kell megbecsülni a dolgozókat, s biztosítani számukra a megélhetést. A járművezetők már így is leterheltek, s naponta utasok ezreinek az életéért és biztonságáért felelnek, ezért végtelenül kockázatos még többet dolgoztatni őket – érvel.

Naszályi nem állítja, hogy a vezérigazgatóval egyszer sem ülhettek le egyeztetni a szakszervezetek, ám ezeken a megbeszéléseken mindössze a munkavállalók követelése, csupán az EKSZ konkrét, 15 százalékos megismételt bejelentése hangzott el. Bolla Tibor vezérigazgató soha nem tett ajánlatot, hiszen vélhetően nem kapott még engedélyt a „főnökétől” Tarlós István főpolgármestertől. Az viszont határozottan körvonalazódott, hogy a korábbi, bértarifa rendszerre történt átállás véglegesítését is a bérfejlesztésre szánt keretből próbálná megoldani a vezérigazgató. Ez viszont azt jelentené, hogy például egy 10 százalékos emelésből legfeljebb nettó 3-4 százalékot kapnak meg a dolgozók. Ehhez az EKSZ nem asszisztál – szögezi le az elnök, aki végtelenül felháborítónak tartja ezt az időhúzást és azt a gyávaságot, ahogyan Bolla ebben a helyzetben viselkedik. Naszályi leszögezi: hiába fogja a sajtóiroda közleményben cáfolni a szakszervezet állítását, a tény az, hogy BKV-nál eddig egyetlen munkáltatói ajánlat sem hangzott el.

Az EKSZ attól tart, hogy a menedzsment taktikájának a célja a jól ismert rapid megoldás: valamikor tavasszal – ha nem nyár elején – egy vállalhatatlanul alacsony béremelési ajánlattal belekényszeríti majd egy olyan alkuba az érdekvédőket, amelynek megfontolására mindössze néhány órát hagy. A gyengébb szakszervezeti vezetők ilyenkor rendre behódolnak mondván, „csak legyen már valami”, ez is több a semminél. Az EKSZ ilyen alkukra soha nem volt hajlandó, s ez után sem lesz. Nem véletlen, hogy szúrja a szemét a cégvezetésnek a kritikus és harcos viselkedés – véli az elnök, aki azt tapasztalja, hogy a vezérigazgató és csapata, valamint a főpolgármester szerint is az a jó szakszervezeti vezető, aki a munkáltató szekerét tolja, s nem hangoskodik akkor sem, ha a dolgozói érdekek sérülnek.  Az EKSZ nem ilyen besimulós szakszervezet, ennek ellenére – hangsúlyozza Naszályi – ők is a tárgyalásos megoldások hívei, ám erre a vezérigazgató hónapok óta nem ad alkalmat. Az idő múlik, béremelésnek híréről sem hallani, s a BKV-s dolgozók körében egyre nagyobb a feszültség. Ezt a tényt súlyos hiba lenne elhallgatni, s alázatos tekintettel várni, mikor kegyeskedik a BKV-s hatalom szóba állni a dolgozókat képviselő szervezetekkel – szögezi le Naszályi.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet ezért ismét határozottan felszólítja a vezérigazgatót, öntsön tiszta vizet a pohárba, álljon oda a munkavállalók elé, s valljon színt, mennyivel szándékozik megemelni a béreket. Vagyis: ténylegesen is kezdődjön bértárgyalás – követeli az elnök. 

CLB