Hírek

Trükkös kibúvókkal a béremelés ellen

Trükkös kibúvókkal a béremelés ellen

A kormányrendelet szabotálásával, a dolgozók megfélemlítéssel, a kollektív szerződések felrúgásával spórolnák meg egyes városi közlekedési társaságoknál a béremelést:

a különféle pótlékok „béresítésével” csupán papíron emelik a béreket, miközben a munkavállalók egyetlen fillérrel sem visznek haza többet. A szakszervezetek összefogva tiltakoznak a módszer ellen, s jogi lépést fontolgatnak. A Városi Közlekedési Szakszervezeti Szövetség állásfoglalást kér a béremelési rendelet alkotójától, a kormánytól, hogy elfogadhatónak tartja-e ezt, az ágazatban egyre inkább elharapózó trükkös megoldást.

Együtt tiltakoznak a nagyvárosi közlekedési társaságoknál működő szakszervezetek egy furcsa és egyben ijesztő jelenség ellenamellyel a debreceni közlekedési cég megpróbálja kikerülni a béremelési kormányrendeletet és ezzel megspórolni a magasabb bérekkel járó pluszkiadást. Az önkormányzati tulajdonú társaságnál úgy döntött a munkáltató, hogy a Munka törvénykönyve lehetőségeit kihasználva, ezúttal a pótlékok beépítésével növeli a munkavállalók órabérét, s ezzel akár két évre előre letudja a kormányrendeletbe foglalt kötelezettségét – hangzott el a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége tegnapi ülésén.  A VKSZSZ tagjai – Szeged, Debrecen, Miskolc, Pécs, Budapest közlekedési cégeinek a szakszervezeti vezetői – felháborítónak tartják az eljárást, hiszen ez mindössze a pénzek átcsoportosítása, vagyis csak papíron tűnik béremelésnek a változás, miközben a dolgozó egyetlen fillérrel sem visz haza többet – nyilatkozta Nemes Gábor a szervezet elnöke. Ráadásul a műszakpótlékokról és egyéb pluszjuttatásokról a legtöbb helyen kollektív szerződés rendelkezik, amelyet nem lehet következmények nélkül felrúgni, mert az pedig a Munka törvénykönyvével ellentétes. De a pótlékok mértékét is az Mt. szabályozza, annak beépítése ezért is aggályos, miközben az Mt. valóban lehetőséget ad a munkáltatónak az alapbér és a pótlék összevonására. Arra viszont nem ad jogosítványt, hogy ezt a módszert akár a kollektív szerződések felrúgása és a munkavállalók megfélemlítése árán is megtegye. A szakszervezetek attól tartanak, hogy a debreceni kuriózumból általános gyakorlat lesz, s a többi nagyvárosi közlekedési céget üzemeltető önkormányzat is ilyen megoldást próbál majd „letolni” a munkavállalók torkán.

Ráadásul, Debrecenben különösen felháborító módon kezdett hozzá a cégvezetés a bértárgyalásokhoz: a szakszervezetek elé tette a pótlékok beépítéséről szóló javaslatát, s amikor az érdekvédők többsége ezt nem írta alá – attól is tartva, hogy a pótlék viszonylag jelentős mértékével a munkáltató akár két évre is letudná a bérrendezést –, felállt a tárgyalóasztaltól, s azóta egyenként veszi rá a munkavállalókat az új munkaszerződésre. A cégen belül elterjedt a hír, hogy aki nem fogadja el az új ajánlatot, azt kirúghatják, sőt még az a félelem is lábra kapott, hogy ha csak egyetlen ember is ellenáll, s nem írja alá a külön ajánlatot, akkor a cégvezetés egyoldalúan felrúgja a kollektív szerződést, s ezzel befagyaszt minden pluszjuttatást is, amit a szakszervezet eddig kiharcolt és a ksz-ben rögzítettek. A VKSZSZ ülésén elhangzott: Debrecenben még gondolkozási időt sem hagynak az embereknek, hogy megfontolhassák, alaposan tanulmányozhassák, netán szakértővel is ellenőrizessék az eljárás jogszerűségét. A módszer a félelemkeltésre, az azonnali aláíratásra épül annyira, hogy a járművezetőket például akár két forduló között a pihenőkben „támadják” le az új szerződésükkel. Sokan megijedtek a lebegtetett várható következményektől, s elfogadták a változtatást, de vannak, akik elszántan kitartanak, mert pontosan tudják, ez nem béremelés, csupán a pénzek átcsoportosítása. Vagyis, ezzel az eljárással csak papíron emelkedik a bérük, miközben a fizetésük semmit.

A VKSZSZ ülés résztvevői úgy döntöttek, nemcsak közösen tiltakoznak, s megpróbálnak a végsőkig ellenállni az ilyesfajta munkáltatói trükközésnek, de a kormány álláspontját is kikérik: belefér-e egy ilyen, mindössze adminisztratív eljárás a decemberi döntésükbe, miszerint minden munkáltatónak végre kell hajtania a béremelést.  A szakszervezetek, ha másként nem megy jogi úton fognak érvényt szerezni az igazuknak – döntött a testület, miközben ismét leszögezték: továbbra is egységesen kitartanak a 15 + 5 százalékos – a plusz 5 a lemaradt régiók, például Szeged felzárkóztatására szolgálna – béremelési követelés mellett.

A közlekedési cég cáfolt

A VKSZSZ közleményének nyilvánosságra kerülését követően a Debreceni Közlekedési Társaság Zrt. közleményben próbálta cáfolni a szövetség állítását. A cégvezetés írása azonban sokkal inkább magyarázat, mint tényszerű cáfolat volt.