BKVSOKK

Egy sajtóreagálás margójára

 

Előzmény

Környei Éva, a BKV Zrt. jogi- és humánpolitikai igazgatója a közelmúltban nyilatkozott egy újságnak, s a tartalom több lapban és internetes portálon is elterjedt. A „hallgattassékgabo.jpg meg a másik fél is” – ez esetben a munkavállalókat képviselő szakszervezetét – elv alapján engem is megkérdezett jó néhány újságíró. Módom volt hát kifejteni az igazgatóasszony állításaitól merőben eltérő álláspontomat. Erre aztán a BKV sajtóosztálya reagált, nyilvánvalóan azért ők, mert az igazgatóasszony ezt az igen alacsony színvonalúra sikeredett írásos reagálást már nem vállalta. A cáfolatnak szánt közlemény egyszerűen értékelhetetlen, pontatlanságokat, téves vagy szándékosan torzított állításokat tartalmaz, s egyértelmű, hogy egyetlen célja a szakszervezet és a hangját emelni bátorkodó vezetőjének a lejáratása. Én ennek állok elébe. Egyúttal megosztom saját, részletesen alátámasztott állításaimat, érveimet.

Tények és ferdítések

Pontatlan ismeretek és elferdítés – nagyjából ez a fő üzenete annak a közleménynek, amelyet a BKV sajtóosztálya fogalmazott meg, miután az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnökeként azt nyilatkoztam több lapnak is, hogy a cégvezetésnek az új munkavállalóknak ígért mesés bérek és lehetőségek – mézesmadzagok – helyett a régiek megtartására, tisztességes fizetésekre, méltó munkakörülményekre, az emberek megbecsülésére kellene figyelnie. Azt is nyilvánosságra hoztam, hogy a járművezetők belegebednek a túlórákba, mert csak így tudják a megélhetéshez szükséges pénzt megkeresni. Ez végtelenül felbőszítette a menedzsmentet, olyannyira, hogy sajtóközleményben magyarázgatták azt a bizonyos bizonyítványt. Mondandójuk lényege: a szakszervezet és annak vezetője elferdíti a tényeket.

Azt állítottam, hogy a cégnek új munkavállalók toborzására és a régiek megtartására sincs stratégiája. A cégvezetés állítja, hogy van. Akkor viszont a gyakorlat és az elmélet fényévekre van egymástól – ezt viszont nemcsak én állítom, hanem szinte minden járművezető is.

Nyilatkozataimban hiányoltam a megfelelő béremelést – most is hiányolom –, amit a cég az elmúlt két év, valóban méltányolható százalékával igyekezett cáfolni. Két év akár egy évtizeddel szemben. Nem több tűzoltásnál.  

Állítom

Többszöri követelésünk ellenére sem javulnak a munkakörülmények, sőt, éppen ellenkezőleg. Folyamatosan romló feltételek mellett egyre nő a dolgozók terhelése. Hosszabbak a forgalmi számok, csökkennek a köztes idők. Az újabb feladatok beépítésével (pl. elsőajtós ellenőrzés, jegyárusítás) nem nő a menetidő. A korszerűbb, biztonságosabb autóbuszokkal önmagában is lassabban lehet teljesíteni a feladatot – lassabb ajtózárás, indulási sebesség visszafogása, stb. –, ami miatt állandósultak a késések, a végállomáson még az alapvető szükségletek elvégzésére sem jut idő.

Környei Éva maga nyilatkozta, hogy egy járművezető kiképzése 1,5-2 millió forint. Az nyilvánvaló, hogy szükség van új dolgozók kiképzésére, azonban szerintem ez irreálisan nagy pénz. Összesen 1 milliárd forint. Ezt a pénzt, illetve ennek az összegnek a nagyobb részét az itt dolgozókra fordítva sokkal kisebb lett volna a lemorzsolódás, s kevesebb újat kellene képezni.

Életpálya, BKV-módra

Környei BKV-s életpályáról beszél. Milyen életpályát tud biztosítani a cég akkor, ha 9 és fél hónap alatt (!) 530 új dolgozót kellett felvenni azok helyett, akik már rajta voltak az ominózus életpályán? 3800 járművezetőhöz képest az 530 az 14 százalék. Ha hozzávesszük a jogi igazgatóasszony nyilatkozatában bevallott 300 járművezetőt, mint hiányzó létszámot, akkor 830 főről van szó. Ez már csaknem 22 százalék. Ha 9,5 hónap alatt 530 dolgozót képezett ki, akkor egy év leforgása alatt 670 az új dolgozók száma. Hozzáadva a 300 hiányzót (hacsak nem áll meg az elszivárgás), akkor mintegy 1000 ember érintett. De a 670 is az összes létszám 17,5 százaléka. Ez egy év alatti cserélődés! Magyarul: öt és fél év alatt a teljes állomány lecserélődik.

Úgy tűnik, a dolgozók nem látják az életpálya ívét, ezért mennek el a vállalattól. Ha éves szinten 5 százaléknyian mennek nyugdíjba (BKV adat), akkor is ez a létszám annak a 4,5-szerese! Állításaival önmagának mond ellent a BKV.

Én azt állítom, ha a cég feltölti a létszámot, akkor a béreket a korábbiakhoz képest nagyobb mértékben kell emelni, mert a rendkívüli munkavégzéssel szerzett jövedelem – értsd: túlóra – drasztikus csökkenésével kell számolni. Ez elérheti egyénenként a 30 vagy annál magasabb százalékot is. Aki ezt nem látja be, vagy tagadja, az nem mond igazat, netán nem akarja átgondolni a következményeket. Hosszú évek óta hangsúlyozza az EKSZ, hogy a dolgozókat a rendes munkavégzési idő alatt kell megfizetni. Nincs itt semmi önellentmondás, legalábbis nem az én részemről.

Ha valóban életpályamodellt szeretne a BKV felállítani, s nemcsak beszélne róla, de valóban vonzóvá tenné a körülményeket, akkor nem kellene új járművezetők képzésével foglalkoznia (legalábbis az autóbusz ágazatban), mert sorban állnának a jelentkezők. Ehelyett a vállalat hosszútávra berendezkedett új felvételekre, s ezzel éppen saját állítását cáfolja.

Félreértett humánstratégia

A humánstratégia lényege a munkaerő megtartása. A folyamatos, hosszú távra tervezett munkaerő-felvétel nem humánstratégia. Az tűzoltás. Tehát: a BKV, mint vállalat semmilyen stratégiával nem rendelkezik. Nem véletlen, hogy a jelenlegi vezérigazgató alatt folyamatos csökken a cég. Először kiszervezték a forgalomirányítást, menetrendkészítést, jegyértékesítést, jegyellenőrzést, stb. (BKK ). Később erre a sorsa jutott a teljes HÉV-, valamint az autóbusz-ágazat agglomerációt kiszolgáló része. Nem tudjuk, csupán erős gyanúnk van, mi következhet még. Az már biztos, hogy ha még több szeletet vágnak ki a cégből, akkor a vezérigazgató vagy a tulajdonos nem áll ki a BKV-ért, annak megtartásáért. Lehet, hogy egyedül a saját életpályamodelljén dolgozik a vezér? Mert az eseményeket elnézve, egyelőre csak ez tűnik biztosnak.

-gabo-

Hírek

Autóbuszvezető Európa-bajnokság

Autóbuszvezető Európa-bajnokság

(Berlin, 2018.09.22.)

Első alkalommal került megrendezésre, 2018-ban az Autóbuszvezető Európa bajnokság, 21 csapat részvételével  Berlinben, a BVG (Berlini Közlekedési Vállalat) Indira Gandhi utcai telephelyén. A magyar csapatok fantasztikus versenyzéssel egyéniben Haibach János (Cinkota Divízió, szakszervezetünk egyik vezetője) révén bronzérmet szerzett, a BKV Zrt. csapata Flámis Gabriella (Óbuda Divízió) és Haibach János összeállításban a hatodik helyen végeztek. A miskolci MVK Zrt. csapata Orliczki Nikoletta és Borsos István összeállításban pedig tizedik lett. Gratulálunk bajnokainknak!