BKVSOKK

Egy sajtóreagálás margójára

 

Előzmény

Környei Éva, a BKV Zrt. jogi- és humánpolitikai igazgatója a közelmúltban nyilatkozott egy újságnak, s a tartalom több lapban és internetes portálon is elterjedt. A „hallgattassékgabo.jpg meg a másik fél is” – ez esetben a munkavállalókat képviselő szakszervezetét – elv alapján engem is megkérdezett jó néhány újságíró. Módom volt hát kifejteni az igazgatóasszony állításaitól merőben eltérő álláspontomat. Erre aztán a BKV sajtóosztálya reagált, nyilvánvalóan azért ők, mert az igazgatóasszony ezt az igen alacsony színvonalúra sikeredett írásos reagálást már nem vállalta. A cáfolatnak szánt közlemény egyszerűen értékelhetetlen, pontatlanságokat, téves vagy szándékosan torzított állításokat tartalmaz, s egyértelmű, hogy egyetlen célja a szakszervezet és a hangját emelni bátorkodó vezetőjének a lejáratása. Én ennek állok elébe. Egyúttal megosztom saját, részletesen alátámasztott állításaimat, érveimet.

Tények és ferdítések

Pontatlan ismeretek és elferdítés – nagyjából ez a fő üzenete annak a közleménynek, amelyet a BKV sajtóosztálya fogalmazott meg, miután az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnökeként azt nyilatkoztam több lapnak is, hogy a cégvezetésnek az új munkavállalóknak ígért mesés bérek és lehetőségek – mézesmadzagok – helyett a régiek megtartására, tisztességes fizetésekre, méltó munkakörülményekre, az emberek megbecsülésére kellene figyelnie. Azt is nyilvánosságra hoztam, hogy a járművezetők belegebednek a túlórákba, mert csak így tudják a megélhetéshez szükséges pénzt megkeresni. Ez végtelenül felbőszítette a menedzsmentet, olyannyira, hogy sajtóközleményben magyarázgatták azt a bizonyos bizonyítványt. Mondandójuk lényege: a szakszervezet és annak vezetője elferdíti a tényeket.

Azt állítottam, hogy a cégnek új munkavállalók toborzására és a régiek megtartására sincs stratégiája. A cégvezetés állítja, hogy van. Akkor viszont a gyakorlat és az elmélet fényévekre van egymástól – ezt viszont nemcsak én állítom, hanem szinte minden járművezető is.

Nyilatkozataimban hiányoltam a megfelelő béremelést – most is hiányolom –, amit a cég az elmúlt két év, valóban méltányolható százalékával igyekezett cáfolni. Két év akár egy évtizeddel szemben. Nem több tűzoltásnál.  

Állítom

Többszöri követelésünk ellenére sem javulnak a munkakörülmények, sőt, éppen ellenkezőleg. Folyamatosan romló feltételek mellett egyre nő a dolgozók terhelése. Hosszabbak a forgalmi számok, csökkennek a köztes idők. Az újabb feladatok beépítésével (pl. elsőajtós ellenőrzés, jegyárusítás) nem nő a menetidő. A korszerűbb, biztonságosabb autóbuszokkal önmagában is lassabban lehet teljesíteni a feladatot – lassabb ajtózárás, indulási sebesség visszafogása, stb. –, ami miatt állandósultak a késések, a végállomáson még az alapvető szükségletek elvégzésére sem jut idő.

Környei Éva maga nyilatkozta, hogy egy járművezető kiképzése 1,5-2 millió forint. Az nyilvánvaló, hogy szükség van új dolgozók kiképzésére, azonban szerintem ez irreálisan nagy pénz. Összesen 1 milliárd forint. Ezt a pénzt, illetve ennek az összegnek a nagyobb részét az itt dolgozókra fordítva sokkal kisebb lett volna a lemorzsolódás, s kevesebb újat kellene képezni.

Életpálya, BKV-módra

Környei BKV-s életpályáról beszél. Milyen életpályát tud biztosítani a cég akkor, ha 9 és fél hónap alatt (!) 530 új dolgozót kellett felvenni azok helyett, akik már rajta voltak az ominózus életpályán? 3800 járművezetőhöz képest az 530 az 14 százalék. Ha hozzávesszük a jogi igazgatóasszony nyilatkozatában bevallott 300 járművezetőt, mint hiányzó létszámot, akkor 830 főről van szó. Ez már csaknem 22 százalék. Ha 9,5 hónap alatt 530 dolgozót képezett ki, akkor egy év leforgása alatt 670 az új dolgozók száma. Hozzáadva a 300 hiányzót (hacsak nem áll meg az elszivárgás), akkor mintegy 1000 ember érintett. De a 670 is az összes létszám 17,5 százaléka. Ez egy év alatti cserélődés! Magyarul: öt és fél év alatt a teljes állomány lecserélődik.

Úgy tűnik, a dolgozók nem látják az életpálya ívét, ezért mennek el a vállalattól. Ha éves szinten 5 százaléknyian mennek nyugdíjba (BKV adat), akkor is ez a létszám annak a 4,5-szerese! Állításaival önmagának mond ellent a BKV.

Én azt állítom, ha a cég feltölti a létszámot, akkor a béreket a korábbiakhoz képest nagyobb mértékben kell emelni, mert a rendkívüli munkavégzéssel szerzett jövedelem – értsd: túlóra – drasztikus csökkenésével kell számolni. Ez elérheti egyénenként a 30 vagy annál magasabb százalékot is. Aki ezt nem látja be, vagy tagadja, az nem mond igazat, netán nem akarja átgondolni a következményeket. Hosszú évek óta hangsúlyozza az EKSZ, hogy a dolgozókat a rendes munkavégzési idő alatt kell megfizetni. Nincs itt semmi önellentmondás, legalábbis nem az én részemről.

Ha valóban életpályamodellt szeretne a BKV felállítani, s nemcsak beszélne róla, de valóban vonzóvá tenné a körülményeket, akkor nem kellene új járművezetők képzésével foglalkoznia (legalábbis az autóbusz ágazatban), mert sorban állnának a jelentkezők. Ehelyett a vállalat hosszútávra berendezkedett új felvételekre, s ezzel éppen saját állítását cáfolja.

Félreértett humánstratégia

A humánstratégia lényege a munkaerő megtartása. A folyamatos, hosszú távra tervezett munkaerő-felvétel nem humánstratégia. Az tűzoltás. Tehát: a BKV, mint vállalat semmilyen stratégiával nem rendelkezik. Nem véletlen, hogy a jelenlegi vezérigazgató alatt folyamatos csökken a cég. Először kiszervezték a forgalomirányítást, menetrendkészítést, jegyértékesítést, jegyellenőrzést, stb. (BKK ). Később erre a sorsa jutott a teljes HÉV-, valamint az autóbusz-ágazat agglomerációt kiszolgáló része. Nem tudjuk, csupán erős gyanúnk van, mi következhet még. Az már biztos, hogy ha még több szeletet vágnak ki a cégből, akkor a vezérigazgató vagy a tulajdonos nem áll ki a BKV-ért, annak megtartásáért. Lehet, hogy egyedül a saját életpályamodelljén dolgozik a vezér? Mert az eseményeket elnézve, egyelőre csak ez tűnik biztosnak.

-gabo-

Hírek

Bér 2020 ÁB ülés

Bér 2020 ÁB ülés

Változatlanul érdemi ajánlat nélkül zajlik a 2020-as bértárgyalás. A munkáltató csak a felosztás módjára tett javaslatokat, az emelés mértékére azonban nem. Ráadásul a javaslatok a már korábban megfogalmazott elvárásoktól is jelentősen eltértek. Továbbra sem látszik esély a hároméves megállapodás megkötésére.

BKK panasziroda

Kedves Budapesti és Agglomerációs Járművezetők!

A BKK megalakulása óta gyakran vitatható körülmények között ellenőrzi a munkavégzésünket, nem törődve a bennünket folyamatosan érő verbális és fizikai támadásokkal.

bkk_logo.svg.png

A közelmúltban felerősödött a BKK nyomása, mára ott tartunk, hogy kifejezetten ránk uszítja az utasokat, biztatva őket feljelentések megtételére. Megítélésünk szerint ez nem lehet cél és nem vezet a rendszeres konfliktusok megszüntetéshez. Ahelyett, hogy a szolgáltatásban dolgozókat és az azt igénybe vevőket egymás ellen uszítaná, inkább az utazási feltételek betartására kellene nagyobb figyelmet fordítania a megrendelőnek.

Mindezekből az derül ki, a BKK-nál nincsenek tisztában azzal, mennyi támadás éri a dolgozókat, mint ahogy azzal sem, hogy a konfliktusok döntő része nem abból ered, hogy a járművezetők nem viselkednek megfelelően.

Segítsük a BKK-t, hogy képet kapjon a valós helyzetről! Kérünk Benneteket, amennyiben bármilyen támadás ér, akár szóban, akár fizikálisan, jelezzétek a BKK panaszvonalán, először a helyszín, járatszám megjelölésével, végül pedig a konkrét eset leírásával! Tudassuk a tisztelt megrendelővel a +36-1-325-5255 telefonszámon, a budapesti és környéki dolgozók igenis tisztességesen végzik a feladatukat, de jogunk van megvédeni magunkat a támadásokkal szemben, ha már ezt a BKK nem hajlandó megtenni!

 

Köszönettel:

EKSZ

Hőség menetrend

Hőség menetrend

Kedves EKSZ Tagok!

Bizonyára tudjátok, következetesen kitartunk kezdeményezésünk mellett, miszerint az éghajlatváltozás következtében kialakult rendkívül hosszan tartó és forró nyári kánikulai időszak a korábbi hőleváltó rendszer átalakítását teszi szükségessé.

Legutóbbi, július 12-én tartott konzultációnk alkalmával az a megállapodás született, hogy a munkáltató vizsgálja, mely vonalakon nem biztosított a megfelelő tartózkodási idő, ami lehetővé teszi, hogy legyen lehetőség kiszállni és felfrissülni a dolgozóknak. Ígéretet kaptunk arra is, hogy észrevételeink alapján vizsgálják, hol szükséges ennek érdekében a menetrenden módosítani. Várjuk az érintett vonalakon dolgozók jelzéseit, amit továbbítani tudunk, személyesen az EKSZ irodákban, bizalmiknál, illetve telefonon a szokásos elérhetőségeken, vagy írásban az info@egyksz.hu e-mail címen!

Egyben örömmel értesítünk Benneteket, megszületett az első valós eredmény az ügyben. Idézem az ATÜI illetékes osztályvezetőjének vonatkozó tájékoztatóját:

„A 7-esen és a 11-esen is olyan új menetrendet vezetünk be augusztustól, amellyel folytatjuk a munkakörülmény javítási intézkedéscsomagot. A napközbeni időszakban a járművek eggyel későbbi visszaindulást fognak teljesíteni minden körben, mint eddig, vagyis a követési idő mértékével növekszik meg a tartózkodási idő Albertfalván, valamint a Batthyány téren.

Mindkét vonalon ugyanez korábban már bevezetésre került a tanítási időszakban, most kiterjesztjük az iskolaszünetre is.”

Természetesen ez csupán az út eleje, de remélhetőleg sok dolgozónak fog könnyíteni a munkavégzésben.

CLB