BKVSOKK

Bérbefagyva

Előre bocsátom, az írásomban emlegetett bruttó 400 ezer Ft, melyet a BKV az új dolgozóknak ajánl, nem tévesztendő össze sem a BKV jelenlegi alkalmazottainak bérátlagával, sem a jelenlegi autóbuszvezetők bérének átlagával! Az elsőbe ugyanis teljesen eltérő munkaterületek vannak besorolva, a másodikat pedigabo.jpgg elvileg nem érheti el egy új dolgozó bére. Vagy mégis? Ebben az írásomban erre keresem a választ.

Csak tudnám, miért gondolja a BKV vezetése (?), hogy ezt el lehet adni. Hogy teljesen hülyére lehet venni dolgozót, olvasót egyaránt. Hiszen ők is tudják, mi is tudjuk, mivel egy asztalnál ülünk a bértárgyalásokon, ott soha nem hangzott el bruttó négyszázezres összeg az újonnan felvett buszvezetők bérezésére. Már a 2017-es megállapodásban szereplő 1300 Ft-os órabér is hosszas alkudozás következtében ment fel erre a szintre. De ez az óradíj „nem tud” bruttó 400 ezret. De még a jövő évi általunk (EKSZ) követelt 15 %-os emelés elérése esetén sem fogja tudni. A jelenlegi minimum óradíj eddig a plakátokon 200 ezer nettó fizetést jelentett, ami önmagában is kicsit rózsaszínű kép, szükséges hozzá a túlóra, meg az elvont pihenőnap, ha éppen nincs letiltva…

Csakhogy a nettó 200 ezer nagyjából bruttó 300 ezret ér. Azért itt van egy nem elhanyagolható 100 ezer Ft különbség! Ráadásul a BKV által rendelkezésünkre bocsátott adatok szerint a jelenleg itt dolgozók bruttó keresetének az átlaga is csupán 346 ezer Ft, holott ebben lényegesen magasabb órabérek is szerepelnek azoknál, akik akár több évtizede itt dolgoznak. Ha tovább számolunk, az is kiderül, az általunk megfogalmazott 15 % bérfejlesztést követően sem fogja sem elérni, de még megközelíteni sem a célközönségnek számító új felvételesek bruttó bére a 400 ezret. Hiszen a már említett bruttó 300 ezer 15 %-a 45 ezer Ft, tehát ekkora emelést követően legfeljebb 350 ezer Ft lesz a bér, amivel az új dolgozókat csábíthatja a vállalat erre szakosodott területe. Őrült feltételezés lenne arra gondolni, ennek az emelésnek a kétszeresét tervezik az új felvételesek körében, bár a kiadott közlemény zavaros okfejtéséből mégis ez derül ki. Ugyanis nem cáfolják, inkább megerősítik a hirdetésben szereplő összeget, mikor azt kommunikálják a kezdőknek ajánlott 400 ezres fizetésekről, hogy a járművezetői munkakör bérezése, egy bonyolult, pótlékolt rendszer, melyben az egyéni jövedelmek nagymértékben függnek a munkavállaló egyéni vállalásaitól. Tehát reális a négyszázezres bruttó a kezdő járművezetők esetében. Hiszen a pótlékolás valóban emeli a bért, az egyéni vállalás viszont csak bizonyos korlátok között érvényesül. A vontatási pótlék csak csuklós vonalon jár, azok száma pedig véges. A műszakpótlék adott, benne is van mindez a bruttó háromszázban. Mint ahogy a túlóra és a pihenőnapon történő munkavégzés is, amit viszont a törvény 300 órában maximál évente. Tehát csak akkor valósulhat meg a 400 ezres bruttó, ha drasztikus béremelés lesz, nagyjából harminc százalék!

Azt viszont senki sem gondolhatja komolyan, hogy magasabb bérért vesz fel új embereket a vállalat, mint amennyit a jelenlegi dolgozóknak fizet. Arra ugyan van ígéret, egyedi elbírálással a gyakorlott, régi buszvezetőket magasabb óradíjjal is felvehetik, gyakorlati példákról azonban nem tudunk. Nyugodtan kijelenthetjük hát, jogos dolgozói várakozás, miszerint a kiajánlott bruttó bért átlagban el nem érők fizetését minimálisan erre a szintre meg kell emelni, aztán nyilván az eltöltött idő arányában a szükséges bérkülönbséget kiigazítani. Elég feszültséget jelentett az idei emeléskor, hogy a több éve itt dolgozók fizetése alig haladta meg az új emberekét.

-gabo-

nemes-gabor3.jpg

Hírek

Rabszolgatörvény

Rabszolgatörvény

Vegyük vissza a rendelkezést saját sorsunk felett!
A kormány újabb módosításokat megszavaztatni a Munka törvénykönyveében, ezzel tovább rontava a munkavállalók helyzetét. 2010 óta több olyan intézkedés született, mely a dolgozók kiszolgáltatottságát növelte, érdekérvényesítő képességét pedig csökkentette. Először lehetetlenné tették a sztrájkot, megfosztva ezáltal a munkavállalókat alapvető joguktól, majd módosításra került az Mt. Az elrendelhető túlóra 144 óráról 300-ra nőtt. De ez sem volt elég. Több egyéb szigorítás mellett, mint például a 3 éves munkaidőkeret beveztése, 400 óra többletmunka elrendelését teszi lehetővé. Teszi ezt anélkül, hogy egyeztetne az érintettekkel. Érdemben utólag sem hallgatja meg a tiltakozásokat. Ezt megelőzően a cafeteriát gyakorlatilag megszüntette, elvéve azokat az elemeket is, melyeket a közelmúltban belerakott.
Amíg Európában csökken a munkaidő, Magyarországon növekszik. A dolgozóknak rendes munkavégzés mellett kell megkeresni a szükséges bért, nem pedig rákényszeríteni őket, hogy rabszolga módjára akár évi ötven nappal többet dolgozzanak! Vegyük saját kezünkbe sorsunk irányítását, ne döntsenek a fejünk felett rólunk azok, akik soha nem végeztek munkát! Ha nem lépünk, minden bizonnyal folytatódik a kizsákmányolás, további megszorításokkal!
Lépjünk fel együtt, mutassuk meg, van szolidaritás a 4,5 millió munkavállaló között! Tüntessünk közösen december 8-án, szombaton 10 órától! Találkozzunk a Jászai Mari téren! aki tud, jöjjön el, vessünk véget közössen ennek az ámokfutásnak! Mutassuk meg az erőnket, mert ez a hatalom csak az erő szavát érti! Együtt erősebbek vagyunk!

 

 

Bértárgyalás 2019

Bértárgyalás 2019

Béremelés 2019.

A mai napon Állandó Bizottsági ülésen egyeztett a munkáltató a munkavállalói oldal képviselőivel. A bértárgyalásokat plenáris ülésen kívánja megkezdeni, előzetesen azonban szeretne egyeztetéseket folytatni az ÁB keretein belül, ahol megállapodás születhet a sarokszámokról, megismerheti a szakszervezeti bérigényt és a továbbiakban átbeszélhetjük a későbbi megállapodás részleteit.

Egyelőre azonban kiajánlás hiányában sarokszámokról nem beszélhetünk. A felek megfogalmazták: a gyors lezárásban érdekeltek, közös cél, hogy januárban már az emelt béreket fizessék ki.